Πρέπει να ζητήσω Διεθνή Προκαταρκτική Εξέταση; (part II)
25.02.2015
Στο προηγούμενο post είδαμε συνοπτικά τι είναι η Διεθνής Προκαταρκτική Εξέταση και ποια η διαδικασία που ακολουθείται.
Στο δεύτερο μέρος θα δούμε ακόμα τρεις περιπτώσεις και θα καταλήξουμε συνοπτικά στο ποια είναι τα ενδεδειγμένα βήματα για κάθε περίπτωση.
Ο καταθέτης λαμβάνει τη Γραπτή Άποψη της Διεθνούς Εξεταστικής Αρχής και διαπιστώνει ότι ο εξεταστής έχει καταλήξει ότι μία ή περισσότερες από τις Αξιώσεις φαίνεται να στερούνται καινοτομίας, εφευρετικού βήματος ή βιομηχανικής εφαρμογής. Σε αυτή την περίπτωση ο καταθέτης ουσιαστικά αντιμετωπίζει το πρόβλημα ότι μία ή περισσότερες αξιώσεις της εφεύρεσής του δεν πληρούν τα κριτήρια για την χορήγηση διπλώματος ευρεσιτεχνίας. Αν ο καταθέτης, μετά από ενδελεχή μελέτη, καταλήξει ότι τα αρνητικά αποτελέσματα της Γραπτής άποψης του εξεταστή μπορούν να υπερκεραστούν με τροποποιήσεις στις αξιώσεις που έχει καταθέσει, έτσι ώστε αυτές να εμφανίσουν ξανά χαρακτηριστικά καινοτομίας και εφευρετικότητας, η διαδικασία του PCT παρέχει δύο επιλογές: α) Ακολουθώντας το Άρθρο 19 της Σύμβασης για το PCT ο καταθέτης μπορεί να τροποποιήσει τις αξιώσεις της περιγραφής του, έτσι ώστε αυτές να καλύπτουν τις απαιτήσεις της Διεθνούς Εξεταστικής Αρχής. Οποιεσδήποτε τροποποιήσεις γίνουν σύμφωνα με το Άρθρο 19, μαζί με τη συνοδευτική δήλωση θα δημοσιευτούν μαζί με τη διεθνή αίτηση. Πρέπει στο σημείο αυτό να τονιστεί πως οποιεσδήποτε τροποποιήσεις σύμφωνα με το Άρθρο 19 δε θα επηρεάσουν τα περιεχόμενα της επακόλουθης Αναφοράς της Διεθνούς Προκαταρκτικής Έρευνας, αναφορικά με τη δυνατότητα κατοχύρωσης της επινόησης. β) Ακολουθώντας το Άρθρο 34 της Σύμβασης για το PCT ο καταθέτης μπορεί να τροποποιήσει τις αξιώσεις, την τεχνική περιγραφή και/ή τα σχέδια της επινόησής του, υποβάλλοντας ταυτόχρονα και μια αναλυτική επιχειρηματολογία σχετικά με την καινοτομία, το εφευρετικό βήμα και/ή τη βιομηχανική εφαρμογή που παρουσιάζει η επινόηση. Αυτή η διαδικασία απαιτεί την έγκαιρη κατάθεση ενός αιτήματος για Διεθνή Προκαταρκτική Εξέταση, πληρώνοντας και τα αντίστοιχα τέλη. Τα πλεονεκτήματα μιας ευνοϊκής Διεθνούς Προκαταρκτικής Εξέτασης είναι πολλά. Η εμπειρία έχει δείξει πως πολλά Εθνικά Γραφεία δίνουν σημαντικό βάρος (που φτάνει τα όρια της απόλυτης παραδοχής) σε μια θετική Διεθνή Προκαταρκτική Εξέταση. Όλα τα Περιφερειακά και Εθνικά Γραφεία θα χρησιμοποιήσουν τα αποτελέσματα της Διεθνούς Προκαταρκτικής Εξέτασης για να τα βοηθήσουν να διεξάγουν την αντίστοιχη περιφερειακή ή εθνική εξέταση μιας αίτησης. Από την άλλη πλευρά γραφεία που διαθέτουν πολυπληθές προσωπικό ή έχουν διαφορετικούς εθνικούς νόμους σε σχέση με τα πρότυπα της Σύμβασης του PCT, θα λάβουν υπόψη τους τα αποτελέσματα της Διεθνούς Προκαταρκτικής Εξέτασης, αλλά θα συνεχίσουν να διεξάγουν κανονικά την αντίστοιχη έρευνα. Αντίστοιχα γραφεία με λιγότερο προσωπικό και αυτά που δε διαθέτουν καθόλου εξεταστές έχουν συνήθως την τάση να βασίζονται σχεδόν απόλυτα στα αποτελέσματα της Διεθνούς Προκαταρκτικής Εξέτασης. Συνεπώς κανείς οφείλει να λαμβάνει υπόψη του τη χρησιμότητα της συγκεκριμένης διαδικασίας, το οικονομικό και χρονικό όφελος, σταθμίζοντας το με τα αντίστοιχα έξοδα που εμπεριέχει αυτή καθεαυτή η διαδικασία. Επίσης πρέπει να λαμβάνεται υπόψη το γεγονός πως η Διεθνής Προκαταρκτική Εξέταση επιτρέπει στον καταθέτη να αξιολογήσει τις πιθανότητες ουσιαστικής προστασίας μέσω του διπλώματος ευρεσιτεχνίας στις διάφορες χώρες του κόσμου. Αυτές οι πληροφορίες μπορεί να αποδειχθούν ιδιαίτερα χρήσιμες για την λήψη αποφάσεων αναφορικά με την είσοδο στις εθνικές φάσεις. Όταν κανείς λαμβάνει μια γραπτή άποψη της ΔΕΑ που του υποδεικνύει ότι κάποιες ή όλες οι αξιώσεις στερούνται καινοτομίας και/ή εφευρετικού βήματος, ο καταθέτης πρέπει να υπολογίσει το κόστος και την προσπάθεια που απαιτείται για να αντικρούσει αυτές τις αιτιάσεις και αντίστοιχα να συγκρίνει με το κόστος που θα απαιτηθεί για να αντικρούσει τις ίδιες (ή και πιθανώς περισσότερες) αιτιάσεις ενώπιον των εθνικών γραφείων κατά τη διάρκεια έκαστης εθνικής φάσης. Γενικά για αιτήσεις που αναμένεται να εισέλθουν στην εθνική φάση ενός μεγάλου αριθμού χωρών, η προκαταρκτική εξέταση της αίτησης είναι μια μάλλον συμφέρουσα επιλογή. Όσο όμως ο αριθμός των χωρών μειώνεται, μειώνεται αντίστοιχα και η αξία μιας τέτοιας διαδικασίας. Οφείλει λοιπόν να συνυπολογίζει κανείς πολλές παραμέτρους προτού καταλήξει στη βέλτιστη επιλογή.
Ο καταθέτης λαμβάνει με καθυστέρηση τη Διεθνή Έκθεση Έρευνας και τη Γραπτή άποψη της Διεθνούς Εξεταστικής Αρχής, όπου ο εξεταστής καταλήγει πως μία ή περισσότερες αξιώσεις στερούνται καινοτομίας, εφευρετικού βήματος ή βιομηχανικής εφαρμογής. Σύμφωνα με την PCT, η Έκθεση Έρευνας μαζί με τη Γραπτή άποψη της ΔΕΑ πρέπει να αποστέλλονται στον καταθέτη είτε 3 μήνες από τη λήψη της διεθνούς αίτησης από την ΔΕΑ ή 9 μήνες από την ημερομηνία προτεραιότητας, ανάλογα με το ποιο χρονικό όριο λήγει αργότερα. Δεν είναι όμως σπάνιο το φαινόμενο αυτά τα χρονικά όρια να παραβιάζονται. Αν ένας καταθέτης λάβει αργοπορημένα τα έγγραφα αυτά, υπάρχει πάντα η δυνατότητα να ζητηθεί η διεξαγωγή Διεθνούς Προκαταρκτικής Εξέτασης εντός 3 μηνών από την ημερομηνία αποστολής της Διεθνούς Έκθεσης Έρευνας (ή εντός 22 μηνών από την ημερομηνία προτεραιότητας, αν αυτή λήγει αργότερα). Εδώ όμως τίθεται το ερώτημα αν, σε αυτό το στάδιο, μια τέτοια διαδικασία αξίζει τον κόπο. Η απάντηση λοιπόν βασίζεται στο πόσο αργοπορημένα ελήφθησαν τα έγγραφα της Διεθνούς Εξεταστικής Αρχής. Αν η Διεθνής Προκαταρκτική Εξέταση δεν έχει εκδοθεί μέχρι να πρέπει να ληφθούν οι αποφάσεις για την είσοδο στις εθνικές φάσεις, ο καταθέτης δεν θα έχει το πλεονέκτημα της ΔΠΕ όταν θα λαμβάνει αυτές τις αποφάσεις. Αν δε η Διεθνής Προκαταρκτική Εξέταση εκδοθεί αφού τα εθνικά γραφεία έχουν ξεκινήσει τις διαδικασίες και την εξέταση της αίτησης, η αξία της ΔΠΕ μειώνεται ακόμα περισσότερο. Γενικά, αν η γραπτή άποψη της Διεθνούς Εξεταστικής Αρχής δεν αποσταλεί εγκαίρως, ώστε να επιτρέπει την έκδοση της Διεθνούς Προκαταρκτικής Εξέτασης πριν ξεκινήσουν οι διαδικασίες ενώπιον των εθνικών γραφείων, ίσως είναι καλύτερο να εργαστεί κανείς απευθείας με τα εθνικά γραφεία, αντί να επωμιστεί το κόστος και της συγκεκριμένης διαδικασίας. Αν επιλεγεί δε αυτή η οδός, συνίσταται να αποστέλλονται κάποια σχόλια και τροποποιήσεις στο Γραφείο, αμέσως μετά την είσοδο στην εθνική φάση και τη λήψη της γραπτής άποψης της ΔΕΑ. Με αυτό τον τρόπο ο εθνικός εξεταστής θα έχει τα σχόλια του καταθέτη στα θέματα που έχουν προκύψει από τη γραπτή άποψη της ΔΕΑ αμέσως μόλις θα ξεκινήσει την εθνική εξέταση.
Ο καταθέτης δεν λαμβάνει τη Διεθνή Έκθεση Έρευνας και τη Γραπτή άποψη της Διεθνούς Εξεταστικής Αρχής, αλλά ενημερώνεται ότι σύμφωνα με το Άρθρο 17 της PCT, δε θα συνταχθεί καν Διεθνής Έκθεση Έρευνας. Αν ο καταθέτης λάβει μια «Δήλωση για μη σύσταση Διεθνούς Έκθεσης Έρευνας» από τη ΔΕΑ, σημαίνει πως είτε η αίτηση αφορά θέμα για το οποίο η ΔΕΑ δεν απαιτείται να διεξάγει έρευνα, είτε η περιγραφή, οι αξιώσεις ή τα σχέδια δεν πληρούν τις απαιτήσεις της PCT σε τέτοιο βαθμό που δεν ήταν δυνατή η διεξαγωγή ουσιαστικής έρευνας. Σε κάθε περίπτωση η ΔΕΑ δεν θα εκδώσει τη γραπτή της άποψη και δεν θα περιλαμβάνει τις κρίσεις της αναφορικά με την καινοτομία, το εφευρετικό βήμα και τη βιομηχανική εφαρμογή της επινόησης. Σε αυτή την περίπτωση η κατάθεση αιτήματος για Διεθνή Προκαταρκτική Εξέταση και η πληρωμή των αντίστοιχων τελών έχει πολύ μικρή αξία, αφού η Διεθνής Αρχή Προκαταρκτικής Εξέτασης δεν είναι υποχρεωμένη να εξετάσει τις αξιώσεις που σχετίζονται με επινοήσεις για τις οποίες δεν έχει διεξαχθεί Διεθνής Έρευνα. Αν ένας καταθέτης επιθυμεί να κάνει τροποποιήσεις σύμφωνα με το Άρθρο 34 της PCT, μπορεί να καταθέσει το αντίστοιχο αίτημα εντός 22 μηνών από την ημερομηνία προτεραιότητας ή εντός 3 μηνών από την έκδοση της Δήλωσης για τη μη σύνταξη Διεθνούς Έκθεσης Έρευνας, ανάλογα με το ποιο χρονικό όριο λήγει αργότερα. Κάθε τροποποίηση που θα υποβληθεί θα σταλεί στα επιλεγμένα εθνικά ή περιφερειακά γραφεία, αλλά λογικά δεν θα εκφραστεί καμία άποψη αναφορικά με την καινοτομία ή το εφευρετικό βήμα. Φυσικά ο καταθέτης πρέπει πάντοτε να θυμάται ότι οι όποιες τροποποιήσεις δεν πρέπει να υπερβαίνουν τους σκοπούς της αρχικής κατάθεσης.
Συνοψίζοντας η επιλογή της Διεθνούς Προκαταρκτικής Εξέτασης είναι μια συνετή επιλογή όταν κανείς θέλει να προχωρήσει στην εθνική φάση πολλών κρατών, αποφεύγοντας τη διαδικασία να απαντά σε κάθε γραφείο ξεχωριστά. Το βασικότερο σημείο λοιπόν είναι η ανάλυση των εξόδων που απαιτούνται σε εθνικό επίπεδο και αν αυτά είναι μικρότερα από την κατάθεση ενός αιτήματος για Διεθνή Προκαταρκτική Εξέταση. Επιπλέον, σημειώστε πως ανεξάρτητα από την άποψη της Διεθνούς Εξεταστικής Αρχής και το αν αυτή είναι θετική ή αρνητική, κάποιοι καταθέτες επιθυμούν την κατάθεση αιτήματος για Διεθνή Προκαταρκτική Εξέταση, καθώς μπορούν με αυτό τον τρόπο να πάρουν μια «δεύτερη άποψη», αναφορικά με όλη την προηγούμενη στάθμη της τεχνικής αλλά και να βοηθήσουν τις διαδικασίες κατά το στάδιο της εθνικής/περιφερειακής εξέτασης.